söndag 27 april 2008

Min hemliga älskare!

Digitalkameran självklart nedpackad men 0 tagna kort. Innan jag drog till Stockholm sa Eriks finlandssvenska pendlarkompis "tjaa.chja tycker att dä låtär lite misstänkt chja, 5 daaagar i Stockholm mä jåbbet..." alltså med pik om att Erik skulle förstå att jag kanske skulle dra till min hemlige älskare och behövde ha en ursäkt... Suck!
.
Vi åkte i tisdags, jag, två kollegor och 8 elever. Vi checkade in på en fyllebåt vi namn Gustav af Klint där jag och kollegan M delade rum eller hytt. Är det en kommunal skolresa så är det. Första studeibesöket var på tidningen EXPO där vi träffade chefredaktören Daniel Pool (som varit elev på vår skola). EXPO studerar hat och trakasserier av invandrare/homsexuella/utsatta, alltså håller man koll på farliga grupper i samhället och kartlägger och infiltrerar nynazister, rasister osv. Förra numret av tidningen hade handlat om de farliga frikyrkorna, är det inte underbart att vi nu buntas ihop i samma kategori som nyanazister???? Suck!
.
På onsdagen åkte vi till Dramatiska Institutet och träffade en annan fd. elev på skolan som hade kommit in. De tar in 4 studenter vart annat år i kategorierna filmfoto, klippning/redigering, ljud, manus, produktion och regi, kommer man in så är man med andra ord väl meriterad. Guide där var Roland Sterner, en av våra mest erkända filmfotografer.
.
Efter DI shoppade vi loss i Filmbutiken som finns i filmhuset. Riktigt kul! Jag köpte Hitchcocks Rampfeber som vi njöt av igår kväll. Efter detta åkte vi till Filmtecknarna som gör filmer, animeringar, reklam osv. På eftermiddagen var sista anhalten Stockholms filmskola där vi också fick träffa en fd. elev som kommit in, vi kollade på filmer de gjort och blev guidade.
.
Torsdagen inleddes med besök på Nordisk film (ni vet isbjörnsföretaget som finns representerad i början på "stora" svenska filmer) Lite halvtorrt blev det med mycket teknikprat om hur man filar ner en film och fäster ihop, om man nu gör det manuellt. Men jag lärde mig att en kopia av en film kostar 15-20 laxar och ska man visa på svenska biografer så måste man göra mellan 70-100 styckna, så det kostar.
.
Europa Sound studios var nästa anhalt och helt klart en favorit. Vi träffade först Gabor Pastor som är ljudtekniker. Kul att se hur de lade effekter på filmer, vi fick se delar av Arn-filmen som de höll på med för tillfället. Sedan bytte vi lokal till SVT och där hade de Europa Sound Studios Trampnings-lokal. Trampning är för er icke insatta (precis som att jag hade koll innan jag besökte stället) ett ord för att man gör ljudeffekter med hjälp av helt andra material än de vi egentligen ser på filmen. Tex. när Arn drar upp sitt svärd så låter det ju egentligen ingenting, men för att få den rätta känslan skapar man ett ljud. På samma sätt när man har filmer med snö i, det vi hör är egentligen potatismjöl i en säck, blandat med lite sandljud. Eller när en katt går på golvet så kan det vara skosnören som Ulf trycker mot trägolv. Coolt! Och vet ni vad, jag fick hålla i det riktiga Arnsvärdet ..wwwhoooo!!
.
Min favorit blev ändå kvällens besök när vi var med på inspelningen av Efterlyst och Insider. Eftersom de inte har några egentliga publikplatser så kändes det lite extra spännande, vi fick bara veta att vi skulle hålla oss på "fel" sida av kamerorna eftersom det är direktsändning. Fick desutom vara rikitigt nära Leif GW Persson och han var precis lite knösig, torr och komisk som man kan tänka sig, innan inspelningen lade han upp sina boots på bordet och satt och glodde lite surt och andades tungt. Mr Aschberg sa i alla fall "Hej då ungdomar!" till oss då vi gick.
.
Fredagen bestod av besök på Moderna Muséet där Andy Warhol hade specialutställning. Nu har jag äntligen sett konstverket Geten i däcket (vad konstverket heter egentligen har jag inte den blekaste aning om....) Efter lunchpaus blev det Nationalmuséum med Toulouse Lautrec som huvudnummer, duktig konstnär med tragiskt levnadsöde (som för övrigt speglar de flesta, alla?, världskända konstnärer/författare/musiker. Konstigt det där, hur vi fascineras av ytterligheter men ingen tar egentligen ansvar för konstnärens själ, den liksom bara exploateras i det oändliga....)
På fredagseftermiddagen var vi med under inspelningen av Parlamentet. Kul att Robert Gustavsson var med! På kvällen/natten följde jag med kollegan O som skulle ut på jazzklubben Stampen i gamla stan med en av sina kompisar från konstfack. De drack öl så det stod härliga till, jag hällde i mig 3 glas vatten och förundrades över olika dansstilar som förekom under kvällen. När O:s kompis hade dragit i sig 4 öl vågade han äntligen fråga mig om jag ville dansa, stackarn, några öl till och nederlaget hade nog inte blivit lika hårt. Haha! Fick äntligen med mig O vid 01-tiden och när vi anlände till båten kommer han på att han glömt sina glasögon, han fick gå tillbaks själv.
.
På tåget hem igår morse så möttes jag i Herrljunga av världens bästa och snyggaste tågvärd Emelie. Tänk vad glad man kan bli av att få se något "hemtamt", något man känner igen efter att ha varit med om så mycket nytt under en tid. Jag fick till och med sitta längst bak i tåget och såg svensk underbar vårnatur i panorama, dessutom fick jag med mig SJ-vatten som extrabonus - tack!
.
....Jo, antingen allt det ovan nämnda, eller så var det den där älskaren....hahahahaha....
.
Kramar! /Fru W

2 kommentarer:

Lotta sa...

Förstår att du såg sliten ut på Torp, inte dåligt mkt ni hann med på ngra dagar!!

Anonym sa...

Jag tror oxå på älskaren! HAHA