fredag 14 mars 2008

En vacker trivialitet

Ungefär 100 meter från min skola finns en busshållplats. Eller rättare sagt, det finns mängder av hållplatser för alla tillresande elever. I morse passerade jag en av dem och på marken nedanför hållplatsskylten fick jag syn på en lång, fin, röd ros. Det första jag tänkte var "Just det här, en ros vid en busshållsplats, skulle kunna vara ett riktigt klyschigt motiv på en dålig och naivt målad tavla, för enkelt liksom".
.
Jag passerade skylten, rosen, och den våta asfalten men slogs snabbt av min pessimistiska syn. Tänk om det faktiskt är en verklig bild det som jag så snabbt avfärdar, tänk att rosen faktiskt låg där, den var inte ditlagd, placerad i ett stilleben. Ibland är verkligheten enkel, lyckad och naiv.
.
Ibland får man faktiskt säga att man älskar sitt jobb, sin man, sin lägenhet, sin stad, sin församling, sina vänner, sina tår och sin egen filmsmak. Ibland räcker det precis som det är, utan några men eller ursäktanden...
..
Tack och bock i all enkelhet! /Mickan

Inga kommentarer: