tisdag 1 juli 2008

The boy from Cobacabana and the girl from Ipanema!

Efter en dryg halvtimme i luften hamnar vi i Rio de Janeiro. Första anhalten blev Kristusstatyn där Viv fixar till oss en bra Taxi-deal. Serpentinvägar upp och så är man framme vid det mäktiga monumentet.




Utsikt från berget, lagom mäktigt.


Också badade vi vid Ipanema och Cobacabana. Ipanema hade underbara vågor som vi försökte surfa på, det blev mest plask.

Solnedgång vid Cobacabana. Solen går ner ganska tidigt. Vi är inte i Norden längre. Ungefär klockan 18 är det mörkt.



Och jag skickar kärlek till Erik i sanden.

En stor kontrast till vårt jetset-liv blir det när man blickar bortom våra lyxiga hotell. Favelas klättrar upp längs bergen. En ung gravid, påtagligt drogad, kvinna kommer fram när vi äter hamburgare och ber om ett bidrag till mjölk till hennes barn. Lite senare på kvällen har man marknad längs Cobacabana. Vi strosar omkring, köper vacker konst. Plötsligt känner jag hur någon snubblar över mig och drar i min arm för att inte ramla. Hon ber om ursäkt och pilar snabbt där ifrån. Efter några sekunder inser jag att hon försökt att dra av mig min klocka (som jag lyckligtvis lämnat kvar på hotellrummet). Brasilien är ett av länderna som ligger i topp i BNP-ligan men som också har enorma klassklyftor. Överallt blir man påmind. Alla hus omgärdas av murar och staket, en del har till och med murat in stora glasbitar för att skydda sig från brottslighet. På stan ser man hemlösa, gatubarn, handikappade, sårade... riktigt jobbigt men viktigt att få se för oss västerlänningar. Vår värld blir aningens större....


Allt som vi i västvärlden inte tycker oss ha råd med så som manikyr, städhjälp och vakter är relativt billigt här.





Idag har vi besökt staden Santos. Här bor fotbollslegenden Pelé. Vi hängde på deras strand och läste böcker.
.

Nu ska vi bege oss iväg för middag hos Vivs familj. Det blir stroganoff på oxfilé, det ni!

7 kommentarer:

Anonym sa...

ni ser ut att ha det förträffligt hörreni! riktigt goa bilder ;D men mickan, du ser lite blek ut.. vad sägs om en restresa sen? (A) andreas har klippt sig btw och dessutom passat på att dumpa mig. kolla , nu får ni dagsfärska nyheter trots att ni är på andra sidan jorden och har det mys! saknar er, kom hem!! hälsa david & Viv! älskar er <3

Anonym sa...

usch va de ser ut som ni har tråkigt.. ni ska bara veta va ni missar i Sverige.. nej då skämta bara ! ni ser ut och förtjäna de ni gör ! gött för er, hade bra och ta hand om er!

Sternegård sa...

men vänta nu? Heter han inte Pelè? Eller faller min kunskap om Brasiliansk fotboll till föga?

Anonym sa...

chokladpizza förresten, delikatess! sno med lite hem? (A)

Anonym sa...

Jag kan bara nämna att när jag och Charlotte var där så såg jag minsann Pelè live på flygplatsen! Han bara spatserade förbi hela passkön utan att blinka, ingen kollade hans pass. Jag tycker att vi borde vi borde vara lite mer försiktiga i terrortider som dessa ;)

Anonym sa...

Njuter med er...
Hälsa hela den härliga familjen där.

Kram Kristina

Elina och co sa...

Hej kompisar! Vad härligt att ni njuter, är så roligt att få följa er resa såhär på andra sidan jordklotet :) Men nu till det viktigaste, när kommer ni hem? Vi ska ju semestra i Götelaborg och har längtat efter en låååång dejt med er!

Njut av varandra!

Kram E