tisdag 15 juli 2008

No mercy

Har ni läst boken Matilda av Roald Dahl? Det är absolut den roligaste boken jag vet, särskilt om man har upplagan med Quentin Blake/Tiden som illustratör. I boken förekommer en rektor som är så fruktansvärt grym att hon till exempel slänger ut en av eleverna genom att hålla i dennes flätor och svinga ungen ovanför huvudet (som en slägga) och sedan ut genom fönstret. Ibland behöver man ha lite av Rektor Domderassonskans attityd, no mercy helt enkelt.
Någon gång om året får min hjärna och min smått pedantiska läggning nog. Redan dagen innan måste jag förbereda honom på att det är förändring på gång. Han får ångest i blicken och protesterar likt en liten pojke med bedjande hundögon och darrande underläpp. Efter en nästintill hotfull motblick och några bestämda ord sätter han fart och skrider till verket.
.
Erik är verkligen bra eller bäst snarare. Men när det kommer till ordning och reda och organisation är han ett bottennapp. Idag har vi, hittills, suttit i 5 timmar och rensat i allt material han släpat med sig från skolan. Just nu sorterar han in sitt enorma sortiment av lektionsstoff (som han har efter blott 1 år i yrket) i pärmar och teman så som "litteraturhistoria" eller "muntlig framställning". Resultatet hittills är 2 papperskassar, den stora storleken, fulla med papper som ska slängas, 30-talet kartongmappar samt nästan 100 (och jag överdriver inte) plastfickor i olika färger. Någson som är i behov av kontorsmaterial? (Jag har nästan lite dåligt samvete, Erik måste ha gjort stora hål i T kommuns materialbudget...)
.
Han är som en lite hamstrande ekorre som samlar på sig allt som han "kanske kan behöva om 10 år kanske....eventuellt...någon gång..." och det gärna i flera exemplar "ifall att ett eller 369 av exemplaren kommer bort". Jag skulle kunna få ihop i alla fall en halvtid på att vara hans personliga sekreterare och arkivera, kopiera och strukturera hans arbetsmaterial.
.
Nu har han i alla fall satt fart - och se, han har inte ens fått på sig brallorna idag, så effektivt!
...Ni ser, han har iNi ser, han har inte ens fått på sig brallornamålmedveten är han.nte ens
I helgen åker vi till Stockholm med Lidins, det blir dökul det!
.
Tjilevippen! /Fru Domderasson

2 kommentarer:

Familjen Hägglund sa...

oj va roligt! jag älskar att sortera och sätta in i pärmar! plastfickor är även en stor passion så har ni några över är det bara att skicka upp dom! =)
Va härligt ni verkar ha haft det i brasilien! hoppas ni får en fortsatt härlig lärarledig sommar!
Kramar hägglunds

Tina sa...

Ja det är väl bra, men var är vikingbilderna??? :-)