torsdag 15 januari 2009

Tänk om.

Dagens andra handlar om det här som min kompis Hanna skriver om och som jag är svårt drabbad av. Jag vet inte hur åkomman ska benämnas kanske "tics-upptäckare" eller "tics-fobi" vore mer passande, alltså konsten att snabbt som busen upptäcka tics eller ovanor som andra människor har och sedan störa sig.
..
Det kan handla om allt från diskreta harklingar, kliande i hårbotten, små handrörelser över stolskarmen, lustiga ljud, avvikande ätstil, klämmande på knäskålar, upprepade ord, konstiga gester - listan kan göras lång! I början när jag träffade Erik lade jag märke till hur han vid invecklade diskussioner eller tankar alltid placerade sina pekfingrar vid ögonvråna och såg konfunderad ut. Till slut hörde jag inte vad han sa utan kunde bara titta på de där fingrarna.
..
Och nej, jag går inte omkring och tycker att alla mina vänner och familj är konstiga, hav icke bekymmer! Snarare handlar det om människor jag inte känner utan har i "mina yttre närområden" som en och en annan kollega eller så.
..
Och nej, jag går inte omkring och tycker att jag själv är perfekt, hav icke bekymmer! Snarare skulle jag vilja filma mig själv en hel dag och leta efter egna, ännu opptäckta tics. Och tänk om det är så att de som inte har tics eller ovanor på utsidan kanske istället har dem på insidan. Min "tics-fobi" kanske är mitt tics.
.
/Frun

4 kommentarer:

Anonym sa...

hahahaha... brukar du räkna hur många "så att säga" han/hon säger under ett samtal också?

Jag har ofta en inre fantasi under ticksångestens hetta att spela in alla harklingar under en busstur på en liten minibandspelareprotokoll och sedan räcka över till personen ifråga.

Julia sa...

Åh, Mikaela! Jag är precis likadan!
En tjej som jag väntade på bussen med igår kunde bara luta sig på ena foten i ca:5 sek... JA, jag räknade. Mellan 4 och 7sek bytte hon fot! Helt galet..Gör alla riktigt tjocka det?

Anonym sa...

Hanna: Såklart man räknar, det är halva grejen :)

Julia: Haha! Ett tips, börja studera folks armpendlingar så får du att göra!

/Mikaela

Anonym sa...

ojojoj jsg som har massa tics... pillar bort mascara...knäcker fingrarna... kliar i hårbotten (har ju allergi mot de flesta hårprodukter) stackars dig... ;) kan vi va vänner ändå?? Kram Em