torsdag 29 oktober 2009

Puss in boots

"Om jag sträcker mig bara liiiite till så får jag nog syn på de där gööörläckra bootsen" tänkte Musse och gjorde sig så lång det bara gick där han hängde vid skoaffärens skyltfönster. Klockan var 22:00 och dagen hade varit lång, han hade rymt från Sockertoppen efter frukost och styrt raka kosan ner till city. "De är ena riktiga pensionärer de där Wennstammarna jag bor med" suckade Musse för sig själv. "Att de aldrig kan göra annat än att jobba, äta, renovera och träffa andra lika tråkiga människor. Själv är jag skapad för äventyr i stora mått, jag kan erövra världen!!"
Musse hade känt sig så vital och så fullständigt frigjord under dagen. Margeretegärdeparken hade fungerat utmärkt som toalett istället för den där tråkga lådan han alltid får förnedra sig i i vanliga fall. På torget fanns finfina duvor att spana på, några trevliga barn som klappade, en arg gubbe som hytte med näven och lite fika att sno vid ett café. Lajbans helt enkelt.
Men han hann inte mer än att få syn på bootsen så hör han plösligt tre gälla kvinnoröster fylla i varandras meningar "Näämen, det var väl en söt en!", "Ååå så söt, han har nog kommit fel", "Ååå vad fin, men halsband har han så han är ju ingen vildkatt inte."
.
Musse fick hjärtat i halsgropen. "Shit, här var man fri, ung och snygg och så blir man kallad söt??!" Precis när han tänkte sätta av och springa vidare till Ljungskile så hade en av tanterna tagit ett stadigt grepp om honom, hon började snart pilla med hans halsband och inom loppet av en halvtimme satt han i kattburen i Wennstammarnas golf igen. "Husarrest en månad" mumlades det om innan lampan släcktes kl. 23:00. (Pensionärer!!)



/Puss

1 kommentar:

Familjen Hägglund sa...

hahaha, ni har verkligen en hård kamp med den dära kattstackarn! =) må bäste/starkaste katt/kvinna/man vinna!
kram på er!