måndag 26 oktober 2009

Arga Mickan på kanal 5

Läraryrket är enligt flera undersökningar ett av de mest psykosocialt utsatta yrkena. Idag (på vår K-dag när det är meingen att vi ska bli mer kompetenta som lärare) presenterade Previa sin undersökning om hälsa som gjordes i vårt skolhus i våras. Resultaten visade att vi är väldans stressade. De flesta av mina kollegor mår dåligt p.g.a stress och idag fick jag brev från ögonläkaren som konstaterade att jag fått diagnosen central serös retinopathi (förändring av gula fläcken) orsakat av stress.
.
Så vad gör en lärare som får allt mindre resurser? Trollar med knäna och löser problem (som vi alltid gör snabbt oh billigt) varpå arbetsgivaren tänker att här kan vi skära lite till! Och vad gör en lärare? Jo trollar med knäna och löser problem varpå arbetsgivaren...... Någonstans tar det stopp och jag gissar att man är farligt nära gränsen nu.
.
I vår kommun har man dragit in på ALLA kompetensutvecklingsresurser i år p.g.a. ekonomin och självklart måste alla hjälpa till men förstå, det här är ett "företag" som ska bedriva utbildning och där vi är konkurrensutsatta av friskolor och det man drar in på är just utbildning??!! Det är som att dra in på handtvätten och hygienen för en läkare eller kapa halva bussen för en busschaufför. Självklart är det inte alltid pengar som är lösningen för ett företag (vissa kan sluka hur mycket resurser som helst och ändå sakna välmående personal och kvalitet i resultaten) men i skolans fall är det inte längre tvekan om vart problemet ligger. Kommuner ska inte bedriva skola!
.
Till sist, jag klarar mig så bra på pengarna jag får. Tro inget annat, det är ett i-landsproblem MEN, när man skulle hitta en hållbar modell för riksdagslönerna för sisådär 40 år sedan så bestämde man sig för att de borde ligga på samma nivå som för en gymnasielärare. Idag har riksdagsmännen sprungit om oss i lönenivå många gånger om. Vi ligger dessutom på plats 23 av 30 (bland utvecklade länder). Statusen på yrket är katastrofalt.
.
Nu har (de fantastiska) eleverna lov. Jag ska rätta uppsatser och prov i två dagar. Har jag tid över så kanske jag hinner kompetensutveckla mig nån kvart med hjälp av att kolla på gratis tv-dokumentärer på svt play eller läsa en bok som jag köpt för egna pengar.
..
Ja det är surt. /Arga Mickan (kommer att sändas på kanal 5 efter Arga snickaren i höst)

2 kommentarer:

Fru Bergman: sa...

Jag blir fruktansvärt upprörd av det du skriver, men håller med fullständigt.

Charlotte sa...

Nej, så får det inte gå till! Upp till kamp...helst alla på en gång, annars blir det ett tungt lass att dra. Att de aldrig lär sig att skolan inte är ett bra ställe att spara in pengar på...varken för lärarna eller eleverna.

Vilken härlig framtid jag har att gå till mötet...men då har Sverige vunnit på lotto och alla resurser satsas på skolan:) Hoppet är det sista som försvinner.

kram
/C