onsdag 22 juli 2009

Kulisserna i Edinburgh

Vi lägger ut några godbitar i taget så att ni inte bara bläddrar igenom denna oemotståndliga resa. Start alltså med staden Edinburgh i Skottland. (Vi flög till Glasgow och sedan buss direkt (?) till Edinburgh).
..
Helt olik allt annat vi besökt tidigare. För er som vet att jag är en sucker för färg så blev det en annorlunda upplevelse. I Sverige bygger vi ju traditionellt sett trähus och målar dem i trevliga kulrörer. Här var allt istället lagt i ett brun/grått skimmer av sten. Vackert och ovant för ögat och mitt brusiga sinne!
...

.

Det var något overkligt över staden, som om vi satt och tittade på kulisser i en film eller teater.
..
Den första Storbrittanianska frukosten på resan på en mysig restaurang down town. Här smakar det än så länge rätt gott med stekta ägg, tomater, champinjoner, bacon, korv och toast...
...

Vi fick ett lokalt tips uppe vid Edinburghs slott att dra därifrån och knata vägen till en annan utkikspunkt istället. Där var det urtjusigt och vi poserade fint.
.´..

Där vankades till och med bröllop. Ett av Eriks och Nickes favvoögonblick på resan, jag återkommer med fler sådana guys-favvotillfällen ;-)
..

Och alla dessa fina hustak och skorsten. Aaaahhh....!
..

Och alla dessa fina två vänner som stod ut med oss under 11 dagar. Tack, ni är både bra och långa ni!
..
Så en kort sammanfattning är helt enkelt att staden är häftig att se på - all sten, alla kyrkor, all icke-färg. Staden är mysig att gå i - en lite högtidlig med mystisk atmosfär. Där finns även fin shopping för den som har möjlighet. Åk dit någon gång om ni har chansen! (Vänta eventuellt till en högkonjunktur med en något starkare krona... ;-))
Nästa resereportage handlar om The Highlands. Något av det vackraste jag skådat.
.:::::::::::::::

Idag väckte Musse mig 05:30 med bus i blicken. Han är bedårande rakt igenom och spinner som en motorbåt. Golvläggaren kånkar och börjar lägga klinkers i hallen alldeles strax och i eftermiddag anländer min mor, min far och min ena bror på visit. Erik kör stor, lånad, chrysler för att hämta hem grus som ska läggas i veckan. Sommaren är lyxig frihet från rutiner.
..
Tack för mig! /Fru W

1 kommentar:

Lisset sa...

Jag håller med om att Edinburgh är en fantastisk stad. Där finns många sevärda platser inom en relativt begränsad yta. Visst är till exempel utsikten från Calton Hill otroligt fin.

Jag ser fram emot att se mer kort från er resa snart.

Vi syns imorgon!