måndag 15 oktober 2007

Upp till kamp!!

Dags för ett upprop! Hur många gånger har jag inte kommit hem från jobbet och undrat "suck, vad ska vi laga idag då?". Nu vill jag ha hjälp från alla matlagande kvinnor eller män där ute. Temat är vardagsrecept. Det ska allså inte ta en timme att slänga ihop eller vara snordyrt. Jag ska självklart dela med mig av min lilla recepthög som jag har snott från diverse tidningar, tips och internetsidor. Här kommer det första:
..
Kyckling- och ädelostpasta
.
Portioner 4
.
3-4 kycklngfiléer (mängden kan med fördel minskas enligt moi)
5 dl matlagningsgrädde eller creme fraiche
1 hönsbuljongtärning
100 g ädelost
1 ½ dl blandat grönt (persilja, ruccola, baslika)
Rädisor
Valfri pasta
Svartpeppar/salt
.
Skär kycklingen i tärningar och fräs dem gyllene i smör. Häll på matlagningsgrädde eller creme fraiche. Smula ner buljongen och ädelosten. Hacka blandat grönt och vänd ner. Smaka av med peppar/salt. Vänd ner kokt pasta och toppa med rädisor (som är väldigt gott till)
..
Tar en halvtimme. Ät och njut. Se så, minst ett tips från varje läsare av denna blogg tack!
Kramar/Mickan



9 kommentarer:

Anonym sa...

see André Benjamim

Sternegård sa...

Falukorv och stuvade makaroner

Börja med att koka upp lagom mängd vatten med lite salt i. När det kokar, tillsätt valfri mängd makaraoner, helst gammeldags ideal makaroner.
Skär upp den mängd falukorv du vill ha och stek så de får en fin yta.

När makaronerna är färdiga häll av vattnet. Lägg sedan tillbaka makaronerna i grytan och ställ tillbaka på den varma plattan. Häll i mjölk och mjöl så det blir lite sådär lagom kletigt. Låt allt bli varmt och tillsätt lite peppar. Serveras med ketchup och Jonnys senap.

EMW sa...

Jag kan inte nog uttrycka min tacksamhet. Detta kommer att revolutionera mitt matlagande.

Anonym sa...

Haloj!
Precis så här kände vi också för några veckor sen, nä nu får det vara slut på matångesten...så vi gjorde menyveckor. Vi skrev alla maträtter vi under komma på och sen delade upp dem på några veckor. Det är det bästa tips jag kan ge. Veckohandlingen blir dessutom 100 gånger smidigare. Men jag ska ge ett mattips också...men inte nu, en annan dag.
Kram C

Sternegård sa...

man kan ju också äta ute. blir lite dyrti längden, men vardagslyx är UNDERBART!

Emelie. J sa...

Har man receptproblem kan man alltid komma till fröken E.Karlsson och få råd. Jag har hur mycket vardagsrecept som helst! Särskilt till dig som inte är rädd för att prova nya saker! sammanställer och återkommer :) Kram Emelie

Elina och co sa...

Denna goda köttfärssoppa har vi ätit idag. Pefekt höstmat. Enkel, lite spicy och jättesmaskig. Receptet är uråldrigt och kommer från vårt dagis "ugglan" i Karlstad. Det var Stinas favorit så mamma bad om receptet. Blablabla.

Stinas köttfärssoppa (ca 6 pers, kan med fördel halveras)

2 liter köttbuljong
5-6 potatisar Koka i 15 min
3 morötter
(diverse rotfrukter efter tycke och smak)

400 g köttfärs
2 gula lökar
1/2 dl tomatpuré Fräses ihop
1 msk paprikapulver
2 krm svartpeppar

Rör ner köttfärsröran i soppan, låt koka 5 min.
Tillsätt eve hackad persilja.
Servera med goda ostmackor och kall mjölk.

MUMS!

Elina och co sa...

Alltså, nu blev det inte som jag gjorde det...grr. Kommentarerna "koka i 15 min" och "fräses ihop" skulle vara mer åt höger och gäller liksom hela dom styckena. Ni fattar va? Bara för det ska ni få ett recept till.

Torsk Provencal (4 personer, 225 grader)

600 g torskfilé
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 msk smält smör
1 vitlöksklyfta
1/2 dl hackad persilja (finns ju fryst, färdighackad)
1/2 dl ströbröd
2 dl grädde
1 msk citronsaft (går utmärkt med sån där citronflaska)

Lägg fisken på ungssäkert smort fat. Salta och peppra. Pressa ner vitlöken i det smälta smöret. Pensla fisken med blandningen. Strö över persilja och ströbröd. Häll grädde (lättvarianter går alldeles utmärkt att använda) och citronsaft runt fisken. Grädda i 225 grader ca 20 min (ca 30-40 min om fisken är fryst)

Yummie!

Elina och co sa...

Ni får ursäkta, men jag sitter ju här och bläddrar i min lilla receptbok och hittade nu ett till enkelt och gott vardagsrecept. Ni har ju fått ett fisk och ett mittemellan-recept. Här kommer fågeln...

Brittas goda kycklingbröst (/filéer, 2-3 pers, 200 grader)

2 kycklingfiléer
salt och vitpeppar
1 buljongtärning (brukar köra med grönsaks)
riven ost
1 creme fraiche
margarin

Smörj ugnssäker form.
Gnid in salt och peppar på filéernas alla sidor (ta det lite lugnt med salt, buljongen är ju salt!)
Lägg filéerna i formen och strö på krossad buljongtärning och riven ost. Lägg på klickar av creme fraiche.

Stek i ugn i ca 45 minuter. Servera med pressad potatis/ris/bulgur.

Lycka till med dessa tre godingar!

KRAM