fredag 4 juni 2010

Har ni funderat på annat boende?!

Nu är min klass utsprungen. Buhu :-( på ett sätt och yihaa på ett annat.
.
Sen var det ju det här med föräldrautbildning. Det tog ungefär 5 sekunder, sen tittade Erik och jag på varandra och insåg att den eftermiddagen skulle bli lååång och plågsam. Allt var som hämtat ur en Mia & Klara-sketch. Barnmorskan var allt annat än en van talare, hon bet sig själv i tumvecket fler gånger av nervositet, drog halvtaskiga skämt, berättade om egna förlossningar och kunde inte på något sätt skapa kontakt med oss 9 par som satt där.
.
Del 1 - Inledningen:
Barnmorskan- Ja ni kan väl skriva era namn på en lapp så jag ser vad ni heter. (Biter sig i tumvecket, ser nervös och röksugen ut)
.
Stel stämning. Barnmorskan ler knappt. Erik och jag kommer direkt från studentfirande och är finklädda, övriga är klädda i beiga sommarkläder. De har beige frisyrer och stirrar framåt. Vi skriver lappar och det är tyst som i graven förutom Erik och jag som sitter och småfnittrar av nervositet och panikkänslor.
.
Barnmorskan- Ja, ni kan väl berätta vart ni bor?
Person1 - Jag bor på xxx
Person 2- Jag bor på yyy
Person 3- Jag bor på zzz
.
Osv osv. Intressant. Så, nu vet vi att hon med beige shorts bor bor i stan, att ett par bor på Fasseröd och mannen i 50årsåldern bor vid de gamla växthusen där det numera står fina villor.
.
Del 2 - Informationen:
.
Barnmorskan - Ja vad vill ni veta? Vad ska jag berätta om?
.
Tystnad (Erik och jag börjar här fundera på pedagogiska lösningar som att t.ex. skapa "bikupor" i rummet för att få igång samtalet och surret bland deltagarna).
.
Barnmorskan - Jag berättar lite om förlossningen.
.
Här plockar hon bland annat fram en gammal bok med stora illustrationer där hon i detalj förklarar att när barnet börjar närma sig målet så pressas huvudet mot ändtarmen varpå kvinnan känner sig bajsnödig. Och här stannar hon upp väldigt länge, kring detta BAJSNÖDIGA läget, som hur det känns när man "behöver gå på toa" och att barnet föds med ansiktet mot anus osv.
.
Del 3 - Försök till att få igång en "diskussion" igen:

Barnmorskan - Jaha, ni som bor i lägenhet, har ni börjat fundera på annat boende?
.
Ett par som bor i en 2:a får förklara att deras ekonomiska situation inte riktigt tillåter det i dagsläget. Erik och jag undrar här varför barnmorskan överhuvud taget ställer frågan och varför någon överhuvudtaget känner sig nödgad att behöva försvara sitt boende.
.
Barnmorskan - Mmm.. Har ni själva fundera på hur ni föddes?
.
Erik och jag tänker genast "Ställ inte så många slutna ja- och nej- frågor. detta är inget man diskuterar". Som tur är sitter 50åringen i publiken. (Han råkar ha en betydligt yngre, utländsk vacker fru som inte pratar svenska). 50åringen har ett behov av att få berätta om sitt liv och det kommer fram hur det gick till när han föddes. Eller förresten, inte bara han utan även när hans två barn från tidigare förhållande föddes och när hans bröder föddes. Erik och jag antecknar.
.
Barnmorskan - Jo, har ni funderat på smärtlindring?
.
"Ja" eller "nej" är alltså rätt svar här. Möjligtvis "lite"om man är generös med svarsalternativen och inte kräver några följdfrågor. Lyckligtvis har vi kvinnan i 30årsåldern som har upplevt ett trauma med lustgas för 14 år sedan då hon fick sitt första barn. Hon berättar i alla fall högljutt om hur obehagligt och fruktansvärt det var med lustgas.
.
Barnmorskan - Jaha. Jo så kan det vara. Jag blev också mest groggy (här gör hon en grotesk min för att illustrera känslan).
.
Lite så här höll det på i drygt 1 timme. Övrig tid tittade vi på en förlossningsfilm från tidigt 90-tal och dessutom plockades det fram fika "Som jag tar 10 kronor för".
.
Vi ska nog skolka nästa gång. Kram på er! /Fru W

5 kommentarer:

Anonym sa...

HA HA HA jag skrattar högt! Inte för att vara elak men för att jag vet precis hur det är. Kom ni inte ihåg vad jag skrev om våra föräldrarträffar MEN skolka inte, det kan bli bättre och de andra föräldrarna i gruppen kan va jätte trevliga och bra att ha att göra med när de vågara säga lite mer än ja och nej..
Hi hi hi skrattar lite till!
Kram kram KRAM från Lidins

Elina och co sa...

Jaa, vad ska man säga. Tragiskt är ordet, för oj vad bra det är med bra föräldrautbildningar. Men jag säger som du sa till mig inför mitt stundande äktenskap: Fråga mig, jag kan allt! ;)

Anonym sa...

Lidins: Ja vi får hoppas att det blir betydligt bättre, annars kommer två lärare att skolka...

Elina: Jag frågar garanterat hellre dig än den tumvecksätande barnmorskan! :-)

Charlotte sa...

Alltså vá tragikomiskt! Helst sanslöst och amatörmässigt! Hur man gör en föräldrautbildning så pinsam och dålig som möjligt borde hon få pris i. Ett gott skratt fick jag mig allt. Bajsnödig?! Kommer jag inte ihåg alls något av.

Måste bara slå ett slag för lustgasen! Fylla på tub; underbart!

Tror nog ni fixar födandet och föräldraskapet bra ändå! Skolka ni, ni har ju sommarlov för allt i världen. Tack för beskrivningen Fru W, du har gåvan!
KRAM /C

Anonym sa...

Numera närmare döv på vänster öra (Fredriks flatgarv är nästan lika explosiva som hans nysningar) måste jag krasst konstatera att ni fått vår barnmorska. Men namnet messar jag nog för säkerhets skull, stan är ju inte så stor;)!

Vi fick trots denna smaklösa föräldragruppsstart ett tight "latteår" så jag är glad att vi inte gav upp - man måste ju inte ha med Fru Röksugen resten av året!

Haha, Mickan, du har många turer upp till Dalaberg kvar innan den bekantskapen är över...

Kram Lotta