måndag 15 juni 2009

Dilemma

Efter hemkomsten från jobbet så inledde vi projekt köksgolv. Erik har räknat till ca. 400-500 spik per kvadratmeter. Så nu har vi några tusen att smälta ner och göra läckra smycken eller ett par coola järnskor av.
..

.

.

Vilken man jag har blivit välsignad med. Han har jobbat i drygt 5 timmar i sträck utan att knota eller klaga. Själv får jag ont i ryggen efter att ha dragit 50 småspik. Erik får ta de stora, manliga spiken dessutom.
.
Är lite nojjig efter att ha läst om svartlim. I svartlim (som man använde för i tiden för att limma saker.. ) finns tydligen ibland asbest. På listen mellan hallen och köket verkar det vara någon form av mörkt lim de använt, sen om det är svartlim eller bara svart lim lär vi väl märka. (Min syster får ärva allt mitt bling bling om det händer något ;-) )
.
Dagens dilemma! Jag har ett svårt dilemma som ni gärna får tycka till om. När väl golvet är slipat så ska det behandlas. Jo jag vet att olja är vackert och skönt att gå på och genuint och fantastiskt MEN jag orkar inte olja om i evinnerliga tider. Så, alternativen jag har är:
a) lacka (med matt lack)
b) måla (ljusgrått).
..-
Fördelen med att måla är att man smidigt kan fylla igen alla spikhålen utan att det behövs blandas massor av slipdamm med lim som alla experter säger att man ska göra. Dessutom är det grymt snyggt med ljusgrått golv. Fördelen med ett lackat golv är att man har kvar träfärgen och det är inte kattpiss heller. Dock kommer jag aldrig orka fylla igen alla spikhål så ska det lackas kommer det krylla av hål, men det kan ju vara charmigt det också... eller? Åsikter tack!
...
Kram från en lite ledsen men kämpande fru W

6 kommentarer:

Elina och co sa...

Jag säger det igen -måla, och sen lacka om det behövs. Ett köks nästan viktigaste funktion är att det ska vara lättstädat! Snabbt och enkelt ska man kunna svabba av köksgolvet. Visst har ni väll genuin träfärg på andra ställen i huset? Kör på lättstädat!

KRAAM

Charlotte sa...

Jag får nog lov att hålla med och jag tycker det verkar som att du lutar åt måla vad jag får döma av vad du skriver. Så grått och flott röstar jag för.

Lycka till!
Kram C

Fru J sa...

Jag hjälper dig hur du än bestämmer för att göra. Min målararm är grymt vältränad efter många väggmålningr! Hör av dig då bestämmer vi när :D Massa kram Fru J

Familjen Thorén sa...

Måla!
Ack, vad hamnar inte på ett köksgolv...
Praktiskt, enkelt och ljust :)

Julia sa...

MÅLA!!! det är såå grymt snyggt! kör på´t bara!

Heidi sa...

Jag skulle ha målat! :)
Vad super fint ni får det.