måndag 10 maj 2010

Duktig man?

Det finns många "experter" inom ämnet barn och familjebildande och det gäller att sålla...
.
Senast lägger jag märke till responsen från tyckare då jag nämner att jag kanske bara ska vara mammaledig ett halvår och att Erik tar resten. (Obs! Inte klart än hur vi ska göra, jag tänker känna på mammalediglivet först och sedan ta ställning).
.
Hursom haver. De flesta kvinnornas reaktioner (ja någon karl har inte mött mig med detta!) är : "Nej, å nej, du kommer att ångra dig. Du kommer att vilja vara hemma en lååång tid och det är så fantastiskt. Du förstår inte nu men du kommer att förstå sen hur underbart det är..."
.
Aldrig får väl en man höra något sådant om han säger att han ska vara pappaledig ett halvår. "Men vad bra att du vill vara en så aktiv pappa och vill vara hemma ett helt halvår!!". Precis som att det är självklart att kvinnan ska ta ut så mycket ledighet hon vill men mannen är "duktig" om han tar ut ett extra par månader.
.
/Grrrr Mickan

1 kommentar:

Fru J sa...

Framför allt så måste väl en pappa som vill vara hemma få vara det? Har man det såpass jämställt hemma lönemässigt så måste ändå 50/50 vara det mest fantastiska alternativet. Nääää folk tänker så konstigt, men vi får vara glada Fru W att vi har varsin karl som vill dela lika i allt och inte tycker att det är det minsta konstigt!