tisdag 7 december 2010

Wish list

Vad önskar du dig i julklapp?
.
I grunden tycker jag att det är jättefint egentligen, det här med julklappar - att det kan bli ett eko av den gåvan som julen verkligen bottnar i... Tyvärr blir julhandeln ofta något annat, ett driv, en press, en stress - och det är som att man inte bara tränger undan sina "motshoppare", utan till och med mycket av själva julglädjen/-friden (både sin egen och andras). Någon som känner igen sig?
.
När någon frågar vad jag önskar mig, t.ex. i julklapp, har jag "på senare år" (oj, det lät gammalt - mina memoarer kommer i dagarna) fått svårt att svara på rak arm. Jo, faktiskt! När jag var liten hade jag låååånga listor klara långt i förväg - idag är det nästan som att man måste hitta på något bara för att vara tillmötesgående...? Man förväntas nästan önska sig något, men handen på hjärtat - Tomten blir liksom inte lika viktig på samma sätt när man har egna pengar att handla för...
.
Därför har jag gjort så här i år - eftersom det finns massor med andra människor här i världen som också har önskningar, men inga medel, består min önskelista (tänk att ens få göra en lista på saker man vill ha!) av vad som helst i Unicefs gåvoshop! Lite för dig kan vara mycket för någon annan, och egentligen - tänk vad gott att få ge saker om verkligen spelar roll!
.
Nej, det är inget präktigt späkarinlägg. Känn er fria att julshoppa och önska er saker - det enda jag säger är att om man behöver betänketid för att svara på vad man önskar sig, så kanske man lika gärna istället kan önska sig saker för andras skull..?? Det är mitt jultips.
.
/Erik
.

2 kommentarer:

Heidi sa...

Here here...

Johanna på UNICEF sa...

Hej!

Tack din bloggpost och för att du är med oss i kampen för varenda unge. Passar på att tipsa om vårt lilla nätverk bloggare för varenda unge. Kravlöst med viktigt. Kika gärna in på sidan!